Nogle af TR Register Danmarks die-hard TR afficianados tog igen turen til England, nærmere betegnet the Mid-West. Circa en times kørsel syd for Birmingham. Her er europas største TR træf.

Det store årlige TR Internationale Weekendtræf arrangeret af TR Register UK fandt sædvanen tro sted den sidste weekend i juli, 23, 24 og 25. Stedet var som sædvanlig Three Counties Showground i Malvern.

Malvern er en smuk og historisk by i det midt-vestlige England, der er beliggende ved foden af et meget smukt højdedrag, der udgør et yndet udflugtsmål for turister. Byen er ligeledes hjemstedet for Morgan fabrikken, som absolut er et besøg værd.

Vi var to biler, TR5’ere, fra TR Register Danmark. Peter og Margit Andersen og Lars og Annette Skotte, der på bedste vis repræsenterede Danmark.

Turen derover gik nedover Fyn og med færgen Bøjden – Fynshav, dernæst ned gennem den vestlige del Nordtyskland. Over Elben med færge fra Glückstadt, her var der lang ventetid grundet sommerferietid. Efter en overnatning videre næste dag til en lille by ved Rotterdam, hvor Lars kendte et sted, der var interessant at besøge. Det er en række store drivhuse, hvor ejeren gennem mere end 30 år har samlet klassiske biler og stillet dem op. Peter var meget imponeret, efter hans udsagn var der nok flere end 500 biler af alle de kendte klassiske mærker. De fleste var ’projekt’ biler, men også mange, der var næsten køreklare. Stedet kan anbefales, hvis man er på udkig efter en bil til restaurering. Vi oplyser adresse, på forespørgsel fra medlemmerne.

Færgeoverfarten fra Hook van Holland til Harwich foregik om natten. Vel fremme næste morgen var med at vænne sig til venstre kørsel med det samme. Uden besvær nåede vi frem til Malvern midt på dagen, trafikken på motorvejene er utrolig intens. Farten er behersket, for det meste under 120km/t, så vi har ingen besvær med at følge med.

Vi indregistrerede os med det samme på TR Showground, der var allerede ankommet mange TR biler. Dernæst kørte vi de få kilometer ind til byen, hvor vi havde bestilt Bed & Breakfast hos nogle meget flinke mennesker, vi kendte fra året før.

Næste dag, lørdag var vi hele dagen på den store showground. De to TR5’ere blev parkeret med dannebrogsflagene vajende mellem de øvrige TR5’ere, og tog sig således godt ud mellem de få TR5’ere, der var tilstede

Vi afleverede den flotte sølvvandrepræmie, som vores nye sorte TR5’er vandt sidste år, hvor den blev kåret som den bedste udenlandske bil 2009. Dernæst et møde med TR Register UK’s formand og overseas coordinator (Chris Cunnington og Chris Hale), hvor vi orienterede dem om status for det nye TR Register DK. Det blev besluttet, at vores formand skulle sende TR Register UK et officielt brev om klubbens tilblivelse og andre nødvendige oplysninger, så den kunne blive indlemmet i kredsen af lande, der er tilsluttet det internationale TR samfund.

Kl 1700 var der reception for de udenlandske deltagere, her blev en ny ’årets bedste udenlandske bil’ fundet, denne gang en hollænder i en TR3. Efter en lang men interessant dag, dog mest for os mænd, kunne vi slappe af på vores lille hotel og derefter gå i byen og spise på en lille italiensk restaurant.

Søndag formiddag sagde vi farvel til vore engelske og andre TR venner og kørte nordpå mod Derby. Her havde vi en frokostaftale med en af Lars kolleger fra ubådstiden i 70’erne.

Fra Midtengland kørte vi næste dag direkte til Skotland, dog med et frokoststop i byen South Shields ved Newcastle. Det var her Lars fandt Peters røde TR5 for år tilbage, desværre var den tidligere ejer død i mellemtiden, Peter havde ellers glædet sig til at vise ham billeder af bilens totale restaurering.

Resten af turen gik rundt i Skotland, højlandet og især whiskey-trailen var meget seværdig og oplevelsesrigt. Mest fascinerende var dog vestkysten, hvor vi kørte på den højst beliggende vejstrækning i Skotland, vejen var utrolig smal og kun farbar ved langsom kørsel, hvor det gjaldt om at undgå at køre får og lam ned. På vejen så vi det berømte Eilean Donan Castle, der er kendt fra utallige film. Vi gjorde holdt i byen Applecross, der ligger smukt ud til fjorden, efter et par pint ale gik turen videre langs kysten nordpå. Vejene var stadig smalle og fårene talrige. Vi fandt endnu en meget malerisk gammel kystby, Shieldaig, hvor der var Bed & Breakfast og et fint gammelt hotel/pub, hvor maden var god og den levende lokale underholdning helt i top.

Næste dag var regnen en kendsgerning og turen gik videre med tag på for første gang. Allerede ved middagstid kunne der køres åben igen. Vi gjorde holdt i byen Fort William og senere i Glasgow for sædvanlig sightseeing og muligheder for shopping.

Allesteder vi gjorde holdt vakte vore to smukke TR5’ere beundring. Mange skulle hen og høre, hvor vi kom fra og få fortalt om bilerne og deres historie.

Fra Glasgow gik turen i rask tempo sydover, det blev til stop ved et par gamle slotte, der var meget seværdige.

Vi valgte en sidste overnatning i byen Lincoln. En meget smuk middelalderby med en ganske fantastisk katedral, den største kirke vi nogensinde har set, meget imponerende.

Næste dag den sidste strækning i England til Harwich uden problemer. Færgeturen til Esbjerg er ikke noget spændende kapitel. Næste dag fra Esbjerg i strålende solskin og med et tiltrængt stop i Nyborg videre til Lyngby og Rungsted. Bilerne havde igen gjort et fantastisk stykke arbejde. Det blev til 4.000 KM uden motorhjelmene var blevet åbnet en eneste gang. Vi andre holdt ud og nød det faktum at næsten alle de 4.000 KM blev kørt i åben bil. Der var godt nok køligt i Skotland og uden de tykke vamse var det ikke gået. Vi kan varmt anbefale turen til Skotland i TR bilerne, så se at komme af sted, når lejlighed bydes. Vi fortæller gerne mere om selve turen til interesserede og kan også vise mange flere billeder.

Margit, Peter, Annette og Lars

 

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
16 hours ago

Er der mon nogen der har 4 gode stålfælge til en TR6 stående? ... See MoreSee Less

5 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Erling Pedersen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Erling Pedersen