Søndag den 3 . marts 2019 havde Mich kaldt til stort garagemøde i sit veludstyrede værksted – denne gang også ligeså vel-assisteret af Povl og Roald.

IMG_0646.JPG
Værkstedsmanualen studeres

Og stormøde blev det. Pga. den store tilslutning og deltagelse var det stort set umuligt at finde en ærlig parkeringsplads i indkørslen foran værkstedet. Mich er ellers vant til trængsel ved sine populære events; men da han denne gang havde inviteret både sin egen klub nemlig TR-Register og vores TR-venner fra klubben TR-Club, kom det nok lidt bag på ham, at hele 32 super interesserede TR-entusiaster fra nær og fjern - og begge klubber havde fundet vej frem til værkstedet, som ellers ligger godt afsondret og hengemt ude på ”Lars Tyndskids Marker”.

IMG_0649.JPG
Stort fremmøde

Den gode lattermilde stemning mellem deltagerne herskede allerede fra starten, og blev straks videreudbygget, da en opstemt Roald startede et sandt TR-skoleridt af rang, med sin professionelle, omhyggelige og som altid detaljerede gennemgang af en 1. klasses renovering og samling af en TR-gearkasse med overgear. Ikke ligefrem indholdet på side 1 i TR-vedligeholdsmanualen for ejere med køkkenbordsanvisninger. Snarere et overflødighedshorn helt ned i ”maskinrummet” af praktiske anvisninger og udvist håndelag på grundlag af indsamlede årelange egne og andres dyrt erhvervede værkstedserfaringer, samt i øvrigt indgående lange studier af gængs international professionel værkstedlitteratur.

IMG_0634-2.JPG
Der er mange dele i en Gearkasse, men kun en måde at samle dem rigtigt på
IMG_0645.JPG
IMG_0638.JPG
Der snakkes syncromesh
IMG_0639.JPG

Intet blev på nogen måde overladt til tilfældigheder. Roald fik undervejs sandt at sige ”snakket sig ganske varm” – og måtte med respekt for sin vidtfavnende formidlingsopgave overfor de ekstremt interesserede tilskuere, holde en kort kunstpause. For så sammen med Povl at tilvejebringe overblikket hos alle over hele den komplicerede operation. Efterfølgende med-nik hele vejen rundt fra hele forsamlingen af taknemmelighed for de gode og lette aflæsbare samlesæt/puslespil-illustrationer i Rimmer-Bros og go´e gamle Moss´s tykke reservedelskataloger. De kan på en ligefrem næsten guddommelig og hel enkel måde, definitivt ”sætte tingene på rette plads” for den ivrige og opmærksomme læser. Og med et vup var stumperne samlet til perfektion – BRAVO.

IMG_0654.JPG

Derefter tog Mich over, og meldte sig ind i kampen med sit suveræne bidrag til festen. Foran sig i den solide prøvebænk havde han monteret en superpotent ganske for nyligt top-renoveret 4-benet TR4 motor, som skulle demonstreres for det hærdede TR-folk. På sædvanlig god uforbeholden og ligefrem ”Skipper Skræk” manér intonerede og introducerede han motoren – den klassiske ”Fergusonmotor” – i øvrigt som bekendt den med stempler så store som Cola-dåser. Hele molevitten fra A-Z havde været gennem Michs egne kyndige mekaniker-hænder, atter fået fornyet sprælsk liv og blevet toptunet efter alle kunstens regler. Efter der var lagt for ca. 70.000,- stumper i motoren, bl.a. i form af 2 dobbelte Weber´ere, en ekstra skarp knast og ikke mindst en 123 Lumination elektronisk tænding + diverse, havde den med nu ca. 2.400 udborede cc præsteret 138 HK på rullefelt – absolut mer´ end rigeligt, til at få en 900kg´s tung TR-bil til at flyve fremad som en raket. Men så var der altså også oveni i stumperne lagt i omegnen af 130 professionelle og omhyggelige arbejdstimer, hvor alt bevægeligt var blevet slebet, poleret, smurt, afbalanceret og puslet om, så man stort set kunne stille en 5-krone på højkant i stoisk ro på ventildækslet v. 3000 omdr./min.. Værs´go - bare kom an hér!

IMG_0653.JPG

Motoren adlød Michs startknap prompte ”første gang”, og imponerede øjeblikkeligt den måbende forsamling med sin omgående kvikke omdrejningsvillighed – næsten som en lynhurtig veltrimmet V8 Ferrari-motor. Med tilsluttet computer og storskærm til hjælp gennemgik Mich, for dem der stadig kunne rumme mere teknik den dag, det elektroniske tændingssystems uhyre mange spidsfindige og nyttige justeringsmuligheder. Alle kunne se, at myten om justeringseksperten ”Mekanikeren med fedtblyanten bag øret og skruetrækkeren med kærven på toppen af karburatorerne” blev sat grundigt til vægs hér og eftertrykkeligt groft sagt pillet ned som ubrugelig. Der er jo altid plads til forbedringer – særlig indenfor moderne motor-teknologi ikk´? Alle var i hvert fald rørende enige om, at motoren i dens nuværende stand kunne gøre enhver TR-bil til ”en sand ulv i fåreklæ´r”.

IMG_0641.JPG

Alt godt får alt ofte desværre en ende, og den righoldige informative eftermiddag ebbede langsomt ud. Alle kunne se tilbage på et særdeles underholdende og givende værkstedsbesøg, og mon ikke deltagerne tog en eller to gode anvendelige mekanik-ideer med sig hjem til den forårsventende TR-bil i garagerne.

I pauserne, var det rart at se for alle, at gamle veteranklubveteraner fra begge klubber kunne udveksle gamle minder, ligeledes at alle benyttede sig at etablere nye inspirerende relationer i det fælles TR-univers.

Det lange TR-vinterhi er heldigvis ved at være slut for denne gang, og man må da forhåbentlig forvente, at bliver gjort en landsdækkende indsats, for at den gode nye ”feel-good” stemning, som hér blev udvekslet mellem de to danske agtværdige TR-klubber, kaster endnu flere gode sam-arrangementer af sig til alles fordel. Værkstedsbesøg, leverandørbesøg, teknik-aftener, reservedele, messer, pudseaftener og de forjættende køreture osv. osv. – listen er lang.

Der er minsandten allerede lagt i støbeskeen i Jylland, i og med jyder fra begge klubber allerede har sat hinanden stævne søndag den 8. September 2019, til en hyggelig TR-samkørsel i sen-sommerlandet.

Ses vi?

Tekst: Johannes
Foto: Peter og Johannes

Tagged with →  
Share →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.