Triumph TR5

Månedens bil, er en TR5 tilhørende Lars Skotte. Den blev færdiggjort i 2009 efter en totalrestauration. Fremvist ved den engelske TR Register Internationale TR show i juli 2009. Peter Andersen var co-driver på turen og TR5’eren blev kåret som bedste udenlandske bil det år. Den vandt derudover en bronze præmie i en anden klasse.

TR5’eren blev fundet i papkasser i 2007, totalt adskilt. Efter en nøje inspektion af enkeltdelene, kunne det konstateres, at alt var tilstede samt at delene var i forbavsende god tilstand. Alt vidnede om, at bilen havde haft et ’godt liv’ samt at den var blevet passet godt på.

TR 5 ramme

Rammen var meget fin, men fik indsvejst forstærkninger ved differentiale ophængene. Det var ikke nødvendigt at sandblæse rammen, en dampafrensning var tilstrækkelig og den kunne males. Den blev malet grå, meget uoriginalt, men da bilen skulle være sort var det for at give en kontrast til resten af bilens bund.

Der var ofret 3 nye skærme af den forrige ejer før han opgav at færdiggøre projektet. Herefter gik hovedopgaven ud på at få færdiggjort inderskrog, malet det og tilpasset det til ramme og skærme, døre og klapper. Motorens topstykke blev renoveret, men motorblokken blev ikke rørt. Gearkassen blev adskilt og renoveret. Et overgear blev indkøbt og bygget sammen med gearkassen. Herefter blev bilen langsomt gradvist færdiggjort på eget værksted i løbet af 2008/09. Fordi den var sort besluttede vi at indtrækket skulle have en anden farve end sort. Efter mange diskussioner og farveprøver blev det besluttet, at indtrækket skulle være lysbeige og gulvtæpperne en nuance mørkere og i uld.  En absolut fuldstændig uoriginal farve kombination, men spændende og anderledes. Vi har da også høstet megen anerkendelse for bilen ikke mindst i udlandet, hvor den som nævnt hentede to priser i England.

Benzin tank

Teknisk er der kun udført mindre forbedringer og justeringer i forhold til det originale. F.eks. har benzintanken fået et ekstra udtag i højre side, således at det velkendte problem med motorstop ved lavt tankniveau under venstresving er blevet elimineret. På PI anlægget er et nyt og forbedret gasspjæld træksystem blevet monteret. Alt andet er stort set bevaret originalt.

TR5’eren har vist sig at leve helt op til forventningerne, den kører præcis som de bedste af slagsen og har på turen frem og tilbage til England i 2009 udvist en økonomi på landevej/motorvej på ca. 10,5 km/l.

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
3 hours ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
15 hours ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Per Witthøfft
... See MoreSee Less

1 day ago

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget ... See MoreSee Less

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget
2 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Steen Brockdorff
... See MoreSee Less

3 days ago

Ventilere bremser

Hej alle
Jeg har lige skiftet hovedcylinder i min tr3. Og den er fyldt med luft. Men jeg har meget svært ved at suge det ud med undertryk fra en kompressor med til formålet konstrueret pistol/beholder.
Hvad er de gode tricks?
Hvad gør jeg evt galt?
... See MoreSee Less

Ventilere bremser

Hej alle
Jeg har lige skiftet hovedcylinder i min tr3. Og den er fyldt med luft. Men jeg har meget svært ved at suge det ud med undertryk fra en kompressor med til formålet konstrueret pistol/beholder. 
Hvad er de gode tricks?
Hvad gør jeg evt galt?