L1070566

 

Igen i år deltog Peter Andersen og Lars Skotte i det store Internationale TR show i Malvern, England (IWE).

Udover at vi overværede og deltog i alle de spændende TR begivenheder i løbet af weekenden, havde besøget også det formål, at vi repræsenterede TR Register DK i samværet med de øvrige europæiske TR Registre. Dette gav os således rig lejlighed til at udbygge og forstærke det efterhånden store internationale netværk vi har fået etableret i løbet af de få år TR Register DK har eksisteret. Vi var eneste danske deltagere igen i år.

Vi begav os af sted torsdag den 8. august og havde medbragt vores hustruer, som hver gang håber på, at der er andet end TR begivenheder at se på, men nej igen blev de skuffet. Derfor havde vi planlagt en lille ferie ved at køre Wales rundt samt besøge Cornwall.

Turen over foregik med Esbjerg – Harwich DFDS ruten, som altid er uforskammet dyr, men god service og fin servering. Fredag kørte vi tværs over England ad hurtigste (motorvej) rute idet vi huskede at køre i venstre side. Om eftermiddagen kunne vi så indregistrere os på IWE Showground og senere efter at have hilst på de først ankomne belgiere m.fl., blev vi budt velkommen af vores værter (Pauline og Keith) på det B & B i Malvern vi nu har været gæster på ved flere års IWE. Aftenens middag blev indtaget i selskab med nogle af vores belgiske venner på en lille hyggelig italiensk restaurant i Malvern.

Lørdag er den store TR Show dag, hvor flere tusinde TR biler med deres ejere mødes. Alle de handlende havde haft travlt med at opsætte deres boder både indendørs i de store haller samt ude i det fri på græsarealerne. De besøgendes fint pudsede TR biler, incl. Doretti, Peerless og Stag, blev dirigeret på plads, så de holdt i snorlige rækker indordnet efter model type.

l1070249

Peter besluttede at deltage med sin flotte TR5 i den klasse, der hedder ’Pride of Ownership’. Så han kørte ind i den store hal, hvor vi indregistrerede ham og TR5eren. Herefter klargjorde Peter bilen og vi andre gik rundt for at hilse på venner og bekendte samt se om der kunne gøres fund blandt de mange reservedele, der var lagt frem. Jeg fandt helt uvurderlige og sjældne originale emner til den ’nye’ TR5er, som måtte købes!!

I Showgrounds Correl blev der dagen igennem vist sjældne TR biler og fortalt anekdoter over højtalerne, samt afholdt andre fornøjelige underholdningsaktiviteter. En særlig seance blev afholdt i anledning af TR2’eren’s 60 års fødselsdag.

l1070261

Vi havde et møde med TR Register UK’s Chairman, Chris Cunnington og Vice Chairman, Ian Evans, hvor vi bl.a. drøftede TR Register DK’s kommende optagelse i det internationale TR samfund. De forventede begge, at dette ville blive besluttet på det kommende ’International Board Meeting’ i Amsterdam i oktober. De havde også med glæde noteret sig, at TR Register DK var inviteret med til dette møde på lige fod med de øvrige nationers TR registre og TR klubber.

Udover englænderne mødtes vi med den hollandske formand, som jo er vært for mødet i Amsterdam. Vi havde drøftelser med stifteren af det franske TR Register, samt en lang snak med den nye belgiske formand Patrick van Houtven, der i øvrigt vandt årets pris, med den bedste udenlandske TR, hans meget flotte TR Franchorchamps. Det var den pris Lars vandt i 2009 med sin TR5. Vi hilste også på en repræsentant fra New Zeeland og mange andre.

Sidst på lørdag eftermiddag stillede alle de fremmødte udenlandske TR biler op i Correllen til fremvisning for alle tilskuerne og bl.a. Margit blev interviewet.

Herefter blev bilerne linet op og den traditionelle paradekørsel rundt på Showgrund blev gennemført, flere af de ca. 100 udenlandske biler havde store nationsflag vajende, et utroligt flot syn. Efter TR turen rundt på pladsen samledes alle udenlandske deltagere til en reception, hvor Chairman TR Register UK, Chris Cunnington holdt en tale og sluttede af med at erklære PatricK van Houtven som årets vinder af prisen for bedste udenlandske TR bil.

Søndag havde vi besluttet at forlade stævnet ved middagstid for at kunne få tid til at komme op til Nordwales, som skulle være første stop på vores ferietur.

Vi kunne derfor ikke overvære prisuddelingen sidst på dagen. Vi allierede os med vores hollandske ven Gertjan van de Klashorst, som lovede at møde op for at få overrakt en evt. præmie for Peter’s TR5. Senere viste det sig, at Peter havde vundet en meget flot 4. præmie i ’Pride of Ownership’ rækken.

l1070356

På vores færd mod Nordwales fik Lars’ TR5 en kedelig lyd fra den ene trækaksel, der uden tvivl skyldtes et dårligt kardankryds.

Vi gjorde derfor holdt i den lille maleriske by Ruthin, hvor vi indlogerede os på det imponerende gamle slot (borg) Ruthin Castle, kendt for dronning Victorias ældste søn Edwards mange udskejelser. Efter en telefonsamtale med en af vore venner fra det engelske TR Register fik vi næste morgen forbindelse med et andet medlem, som straks kom kørende med det kryds vi manglede, det kalder vi hjælpsomhed fra netværket! Et værksted kunne så i løbet af en times tid montere krydset og vi var kørende igen. Turen gik videre til de gamle og berømte middelalderborge Conwy og Caernarfon, der bestemt er et besøg værd. Vor TR færd tog os nedover kysten i Wales til Sydwales, hvor næste erklærede mål var byen Swansea.

l1070500

Lars havde hjemmefra lovet sit barnebarn Ulrik (12 år), der spiller fodbold i Lyngby Boldklub, at få et møde i stand med Michael Laudrup for at indhente en autograf. Medens damerne tog til stranden, The Mumbles, kørte Peter og Lars til Swansea Stadium. Her gik vi direkte ind ad den store dør mærket kun for VIPs, Directors og Officials. Her blev budt velkommen af damen bag skranken og Stadions Manager, de kunne så oplyse, at Michael L. ville ankomme om nogle få minutter. Det gjorde han og vi fik udover autograf en samtale samt taget nogle gode fotos. Vi fik senere at vide, at sandsynligheden for at møde Michael L. ville have været meget ringe, men vi havde heldet med os.

Der var også en anden grund til at vi måtte stå over en hel dag og to nætter i Swansea, idet Lars’ TR5 nu havde problemer med kardanakslens kryds.

Igen virkede TR Register netværket, og vi fik en hastereparationsaftale med et medlem ca. 10 km fra Swansea. Nye kryds måtte nu bestilles fra vores leverandør Moss i London, de ankom næste dag og vi fik repareret bilen i det mindste og mest primitive værksted vi har set længe. Lindsy, som var ejeren og TR Register UK medlem, var vældig kompetent og i løbet af dagen var bilen klar igen. Imens reparationen foregik kørte Lindsy’s nabo damerne ind til nærmeste lille by, hvor de kunne gå en tur og få tiden til at gå.

Vi fortsatte samme dag ud af Wales over den store bro ’Second Severn Crossing’ til Bristol og derfra videre mod Torquay, kendt for Faulty Towers. Hele Cornwall’s sydkyst viste sig at være fyldt med turister. Vi havde ikke taget os i agt for, at august var den store feriesæson for englænderne. Vi måtte simpelthen opgive at køre og navnlig parkere i de kendte badebyer, vi forsøgte også Weymouth, men der var alle steder et mylder af mennesker, og parkering var helt umulig, ligesom mange hoteller og B & B var udsolgte. Nå, men vi nød udsigten og de små veje med utallige Pub muligheder, oplevede Dartmore heden og fik god tid til et besøg i New Forest med det kendte National Motor Museum at Beaulieu, som er en stor oplevelse for motor fans.

l1070578

Efter et par dage i området vendte vi rundt og begyndte turen mod færgerne i Dover. Her tog vi færgen til Dunkirk, ca 2½ times overfart i pragtfuldt vejr. Derefter gik turen op gennem Frankrig til Belgien, hvor vi havde et begivenhedsrigt og særdeles underholdende gensyn med nogle af vore belgiske TR Register venner. Det gik der en hel aften med ledsaget af udsøgt belgisk mad og utallige ’Leffer’, så vi nåede ikke længere den dag. Næste dag gik turen videre gennem Holland og ind i Tyskland, hvor vi gjorde holdt hos Gertjan og hans hustru (hollændere) for at hilse på, samt få overrakt Peter’s flotte 4. plads pris.

l1070641

Det blev til en rigtig hyggelig eftermiddag med en masse diskussioner om TR Register DK’s fremtid i det internationale TR miljø. Gertjan var ikke i tvivl om, at det kommende møde i Amsterdam ville give TR Register DK status som fuldgyldigt Internationalt TR medlem. Sidste overnatning på turen var i Lingen, Tyskland og næste dag kørte vi de ca. 600 km direkte hjem til Lyngby og Rungsted.

Vel ankomne i hjemmene kunne vi gøre status og bl.a. konkludere, at vi havde tilbagelagt ca. 3.700 km, samt at bilerne og passagerne var OK, bortset fra Lars’ TR5, der nu er på liften for et grundigere eftersyn. Det viste sig, at rallyet i de franske alper sidste år havde været for hårdt for bilen, og det burde der have været taget hånd om sidste år straks efter hjemkomsten.

Næste års IWE er allerede planlagt til at finde sted i Harrogate, så vi må se at få bestilt B & B der. Det skal varmt anbefales vore medlemmer at deltage, interesserede kan trygt rette henvendelse til Peter eller/og Lars og få informationer. Det er ikke nødvendigt at være medlem af TR Register UK for at kunne deltage i IWE, men det kan iøvrigt på det kraftigste anbefales.

 

Lars Skotte

Share →

One Response to Malvern 2013

  1. Allan Woods siger:

    Hej Lars og Peter,

    Tak for spændende TR læsning og flotte billeder.

    Mvh.,
    Allan 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.