Søndag d. 15/1 åbnede Peter Andersen igen sit værksted, for at hjælpe på vinterdepressioner og TR-abstinenser hos medlemmerne. Sidste år på samme tid havde han netop anskaffet en "frøøje". Den holdt uden for under en presenning - mere eller mindre adskilt. Den var ikke inviteret til højbords.
I år var det anderledes. Frøøjen viste sig frem i al sin glans midt på gulvet. Der manglede hjul, et par forskærme en motorhjelm, men hun stod skarp i kanterne, perfekt lakeret med nye bremser, el-net osv. Når Peter gør noget, så gør han det 100%. Meget flot at se.

L1110263

Motoren var heller ikke monteret endnu, men den stod til gengæld i en bænk på værkstedsbordet, - adskilt og samlet igen, nymalet og med en ny Weber på toppen og en speciel knast i maven. Selv da den var sprit ny var den ikke i bedre form end nu.

L1110259

Aftenens emne var, at Peter og Poul (Toftegaard) ville vise, hvordan man timer motoren (knast og krumtap). De fleste har læst og hørt om det, men aldrig rigtig selv overværet eller udført processen i virkelighedens verden.

L1110270

Timingen går ud på at sikre, at kæden mellem knast og krumtap er monteret så ventilerne åbner og lukker korrekt i forhold til stemplerne. Til en start skal ventilerne justeres, så de står ens og på fabriksindstillingen. Herefter monteres et måleur på 1. cylinders ventiler, så deres åbning og lukning kan aflæses. Så monteres en gradskive på krumtapakslen (0 grader ved stemplet i top), og så går man i gang med at dreje krumtappen samtidig med, at man noterer sig gradtallene for ventilernes åbning og lukning. Gradtallene skal svare til spec. for knasten. Kæden flyttes indtil det passer. Det giver mulighed for at justere ind svarende til afstanden mellem to tænder på knasthjulet. Peter havde anskaffet et specielt kædehjul, der gav mulighed for også at justere tænderne, så en mere præcis timing opnås. Sådan et er jeg sikker på, at motoren aldrig havde set før.
Processen kræver megen akkuratesse, og tager derfor sin tid, men Peter og Poul blev bedre og bedre, som processen skred frem.
Poul havde til illustration medtaget en skabelon med måling af ventilbevægelserne på en 4-cyldret motor, hvor alle 4 cylindre var målt. Åbne-lukketiderne varierede op til 10 grader mellem de fire cylindre. I den situation må man vælge en timing, der ligger et sted midt i måleresultaterne for cylindrene.

L1110272

Man skulle tro, at knastaksler var så nøjagtigt lavet, at åbne-lukke graderne passede lige i øjet på alle cylindre, men sådan er det altså ikke,- i hvert fald ikke for knaster fabrikeret til et TR-aftermarked. Gad vide om ikke en knast til en ny AUDI er mere præcis i udformningen?

Arrangementet sluttede med, at Peter bød på en runde på Silverstone på en X-box. Lad mig blot konstatere, at det er ikke det, klubbens medlemmer bruger mest tid på til hverdag. Der var adskillige spektakulære afkørsler og smadrede barrierer efter kampen, men sjovt var det!

L1110275

Stor tak til Peter for et spændende arrangement, hvor vi blev klogere på motorens mysterier.

/Klaus Ulrik

Share →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.